Victor Vector groet u

 

Figuur: Victor Vector de Velociraptor

 

Vectortekenen, een trend die al enige tijd gangbaar is en regelmatig terug opduikt, is op zich niet zo moeilijk.

Het idee er achter is om een ruimtelijke figuur op te delen in driehoeken. Een driehoek kan je namelijk ontleden in een vector of een pijl en zijn X en Y coördinaten, vandaar vectortekenen.

 

Dit indelen kan op verschillende manieren. Een bekende manier is om je figuur geheel te rasteren alsof het heel nauw in één stuk is ingepakt met kippengaas. Deze roostervlakjes kan je dan eventueel verdelen in driehoeken.

Een andere mogelijkheid die ik zelf toepas, is om je gewenste figuur in te delen in eenvoudige lijnen en rondingen. Een schets maken dus. Nu let je vooral op waar schaduwvlakken komen en eventueel volg je ook lijnen tussen kleurschakeringen.

Deel de ontstaande vlakken hierna tot driehoeken waarbij een bewegingsrichting van de figuur wordt versterkt. Ook de bogen worden ontleed tot enkele rechte lijnen en een cirkelvorm herleid je tot een veelhoek waarvan de hoekpunten verbonden worden met een gekozen middelpunt. Nu kan je de gevonden punten met elkaar verbinden. Al snel ontstaat zo een vectorfguur. Hoe meer driehoeken je gebruikt, hoe gedetailleerder, maar ook minder overzichtelijk je figuur wordt. Een beetje uitbalanseren dus.

Het inkleuren van schaduwvlakken geeft het geheel een duidelijk ruimtelijk beeld.

 

Gegroet,

 

StWtS